kipufogó, összerakosgatás

Következő tétel a kipufogó. Kezdjük egy kis sztorival. Néhány éve ültetve volt az e30, nem drasztikusan, 40/40es rugókat vásároltam alá, a hozzájuk való lengéscsillapítókkal, majd a kicsit billegő, kicsit orrnehéz dízel autó egy kicsit lomhácska gokarttá változott. Imádtam. Tényleg. 195/50R15ös gumik, tapadás, fordulás, ha megcsúszott a segge,akkor addig csúszott, amíg a gázt nyomtam, nem pedig amíg a lendület vitte. De mint minden éremnek ennek is két oldala van, amiről ritkán esik szó. A sportfutómű nagyon király dolog, amíg valamennyire jó utakon használjuk az általa hordozott kocsit. De aztán jött az első sokk: Budapest agglomeráció, eső, sötétedés, csillogó fekete aszfalt, óvatos kátyúkerülgetés, majd csatt. Kulcs elfordít, motor leáll, én már fekszem is a bódé alá, imát mormolva, hogy ugye nem az olajteknőt vertem oda. Olaj nem folyik az alumínium karterből (m10, m20 sima lemez, mennyivel jobb is az..... JAVÍTHATÓ... nah mindegy), de mibe is akadtam fel, kátyú a környéken sehol. Meglátom. Aszfaltfelgyűrődéshogyarossebvigyeel. De akkora, hogy szerintem gyári futóművel és kerekekkel is simán beleakadok. Túl sokat nem gondolkodom, bőrig ázni se akarok, visszaülök, indítok, ahhaaa.... Körülnézek, hogy véletlenül nem e rossz kilincset fogtam e meg és ültem be valami versenygépbe, de nem. A kis dízelemnek van olyan hangja mint egy brutál amerikai v8nak. Csak nem olyan szép és kb a jobb térdem felöl jön a hang, ergo az Y ért le. Új alkatrész érkezéséig némi halláskárosodással és idegbajjal, de átvészeltük az együtt töltött időt és ingázást, és még a rendőrbácsi sem végzett ki nyilvánosan a feldühödött tömeg előtt. Jött a második sokk: vidéki (Tiszasüly és Jászladány között) utacska, családi kirándulás, countryroadstakemehome. Tanulva az előzőből (fosva a felakadástól), 1es alapjárat. Néha 2es. Meg a közútkezelőnek az egész rokonsága visszhangzott a kabinban. Mármint az emlegetésük. Persze "a sportfutóművel felszerelt gépjármű a közlekedési szabályzatoknak nem megfelelő, vagyis közlekedésre alkalmatlan" a TÜV se mondja már meg szép Magyar honunk szakértőinek, hogy mi is a tuti, hiszen a helyzet egyértelmű: az utainkkal semmi baj nincs, csak az autónk alkalmatlan. Ezen akármennyit is háborgunk, attól a gördrök és púpok nem válnak sima aszfalttá, úgyhogy amikor a friss jogsis barátnőm "megörökölte" a kocsit, úgy döntöttem, hogy újra eljött a gyári rugók ideje. Meg a 195/65R15 gumiméreté is. 

Szerencsére (és a párom gondosan és óvatosan történő autóra vigyázó vezetésének köszönhetően) nem szakadt többé kipufogó, viszont az idő szépen megrágta.

img_20180328_170016.jpg

Istenigazából ez már simán az a pont, hogy illő lenne megrendelni így 30 év elteltével az új alkatrészeket, elégszer volt már ez javítgatva, tudom én is, de sajnos ha nem is igaz, hogy nem telik rá, de legalábbis a kipufogó már végképp nem volt kalkulálva a költségvetésbe, így úgy döntöttem, hogy nyár végéig még ha kell, vastüdővel, de életben tartom. 

A kipufogó leszerelése nem bonyolult, középdobnál van két bilincs, bilincsenként 3 átmenőcsavar anyával, szeretnek törni, szakadni, ha nagyon szarul néznek ki, érdemes őket újra cserélni (valami erős 8as csavarra, önzáró anyával). Az egyik cső csatlakozásánál vaskarika szolgál tömítésként, nem jó elhagyni. A két cső egy bilinccsel még a váltóhoz is rögzítve van, de az a kipufogó első tagja, nem feltétlenül kell hozzányúlni. A hátsó dobnál kettő pánt fogja a dobot, a pántok pedig gumi felfüggesztőkkel csatlakoznak a bódéhoz, a gumik ha már öregek, érdemes cserélni. A pántok csavarjai bele vannak hegesztve a pántba, szeretnek szakadni így 30 év után, indokolt a szétszedést megelőző néhány napon a csavarlazító fürdő, de sajnos az sem garancia semmire, nekem elszakadtak. Az új alkatrész kb 10ezer forint körül van, érdemes vigyázni rájuk. Én megoldásként hegesztettem bele új csavarokat, de sajnos kicsit rövidre méreteztem őket, így összerakásnál volt vele szívás rendesen, mire sikerült rákapatni az anyát. Előtte a pántokat lecsiszoltam, lefestettem, hogy ne rohadjanak el. A történethez még hozzátartozik, hogy a pántok leszereléséhez le kellett vennem a hátsó dob feletti kis hővédő lemezt is, ahonnan a karosszériából kilógó tőcsavarok, amikhez a lemez volt rögzítve, szintén 2 kivételével letörtek, oda is hegesztettem újakat. Ebből is látszik, hogy bár egy ilyen hátsódob, vagy kipufogó csere (esetemben javítás) egyszerűnek tűnhet, elég sok buktatóval tud járni, ha nincs legalább egy hegesztőnk, nem nagyon érdemes otthon nekiállni, főleg egy idős autónál. Miután a bilincsek fel lettek oldva, már csak ki kellett kalapálni a középső rész csöveit az első részéből, nem igazán egy emberes meló, jó ha valaki a hátsó dobnál húzza, a középső dobot pedig közben egy darab kemény fadarabon keresztül kalapáltam, így néhány perc intenzív kopácsolás után már hullott is az ölembe a kipufogó. A hátsó dobot a középsőről meg se próbáltam leválasztani, őket már összeköti a 30 éves együttélés. A törött kipufogócsövet visszahegesztettem (érdemes még úgy megfogatni, hogy egyben van a kipufogó, vagyis még fent van az autón, mert ha más szögben lesz meghegesztve, nem fog összecsúszni a két cső, vagy pedig a tömítés képtelen lesz tömíteni. Egy kisebb lukat is behegesztettem a csövön, a középső dob túlsó végén, és kész. Sokkal többet nem lehet tenni érte, nincs neki sok hátra, nagyon el van vékonyodva az anyag, pár hónapig teszi még a dolgát, addig gyűjtök egy kicsit új kipufogóra, aztán cserélek. Visszaszerelés nem bonyolult, de két emberes, vaskarika ne maradjon ki, pántok tartsanak. 

img_20180405_110618.jpg

A beltér összerakása már egy kicsit nagyobb szívás. A szőnyeg visszahelyezésére elvileg kettő opció van: 

- műszerfal, fűtésbox kibont, vagy törik valami műanyag, vagy nem, bevallom őszintén, még sosem mertem kiszedni, nehogy valami eltörjön, visszarakás után nyöszörögjön, zörögjön

- műszerfal bent marad, aztán valahogy visszavarázsolom a szőnyeget a helyére

Az utóbbi történt, de megmondom őszintén, legközelebb lehet, hogy inkább az előbbi módszert választanám. Eddig kétszer szedtem ki a szőnyeget, mindkétszer sikerült olyan időpontot választani a visszarakáshoz, hogy szabad levegőn volt kb 30 Celsius fok, a kocsiban érzésre kb 50. A módszerem az volt, hogy amíg tudom kézzel beegyengetem a szőnyeget a kardánalagút és a fűtésbox között, aztán amikor nem megy tovább, hozok egy öreg seprűnyelet, vagy tetőlécet, vagy valami puhább fát és betámasztom a szőnyeg megfelelőnek látszó pontjaira, majd a másik végét kalapálom, és így haladok kb mm-enként. Nagyon szar módszer, így másodszorra már a szőnyeg is szakadt egy kicsit (szerencsére csak nem látható helyen), plusz mire végeztem, úgy elvertem a fák végét, hogy arról annyi forgács leverődött, hogy a szőnyeget mintha fűrésztelepen tároltam volna.

img_20180503_181528.jpg

img_20180504_133149.jpg

Érdemes vigyázni a gázpedálra, nehogy a szőnyeg feszegetésével eltörjön. A hátsó lábrér fűtéscsöveit így kénytelen voltam úgy visszatenni, hogy a szőnyeg már az autóban van, a helyén, igazából nem nagy mutatvány, megemeltem a padlókárpitot, kicsit alábújtam, befűztem a műanyagot a helyére, egy műanyag anya a padlóra, egy pedig a kardánalagútra, kis vak manőverezés a 10es kulcscsal a szőnyeg alatt, és a helyén is van.

Előre vettem egy pár 13 cm-es Audison hangszórót (1 utas, közép), illetve eredetileg az e34be szántam a kalaptartóba a gyáriak helyére, mert azt hittem, hogy recsegnek, de tévedtem, úgyhogy megmaradtak az e30ba. Előtte kis 10cmes 2 utas Magnatok voltak, de ez szerintem így jobb, kalaptartóba majd kap valami dühösebb 3 utast, nyilván nem lesz koncertterem a kocsiból, de nem is cél. Lehetne csipogó előre a műszerfalra, meg mélyláda hátra, de a helyzet az az, hogy röviden szólva kicsit leszarom. Ez nem az az autó, ami mámorító csendben sohan át a tájon és közben élvezni lehet a "koncertet" az utastérben. Ez egy öreg dízel 3as. Sajnálom, nem vagyok egy audiofil :D.

img_20180504_150950.jpg

A szőnyegeket rögzítő küszöbdíszlécekre nincs nagy tippem, vissza kell pattintani, de óvatosan, törékeny darabok. Mivel mindent szépen csoportosítva raktam el, nagy dráma igazából nem volt, szépen sorban jöhetett minden egymás után, a végeredmény pedig igazából mintha nem is csináltam volna semmit, csak száraz lett a szőnyeg :D

img_20180309_105356.jpg

Előtte

img_20180504_175810.jpg

Utána

 

Következő napirendi pont a hátsó fék felújítása, és csakazértis vissza az ültetőrugók és az alufelnik, csak még egyszer, csak utoljára.

img_20180503_160710.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://veseelegtelenseg.blog.hu/api/trackback/id/tr6414057612

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása