Nagy E30 projekt indul?

Több mint négy éve írtam az első blogot akkor még a piros dízel E30-ról, és annak apróbb "rendbehozataláról". Maga az autó pedig már több mint tíz éve van nálunk, sok-sok élményt köszönhetünk neki. Számomra az autó mindig kicsit többet jelentett puszta eszköznél, vagy tárgynál. Kicsit egyfajta mobil szelete az otthonomnak, az életemnek, a szabadságomnak, lényegében egyfajta családtag. Ez az állítás teljesen igaz mind a játszós (egyébként meg mindennapi használós) compact 318ti-re (bármennyit is szidom, röhögök a szarul sikerült fényezésén, illetve úgy általában a rossz oldalát szoktam kiemelni; ennek ellenére imádom és rohadt sok mosolyt csal az arcomra), a legfrissebb szerzemény és azóta is - főleg feleségem keze alatt - hibátlanul teljesítő 318tds "családi" kombinkra, de talán leginkább igaz a legrégebb óta "családtag" piros szívódízel E30-ra is. Nem szeretném túlnyáladzani a dolgot, nyomós okom van rá, hogy "szeressem" azt az autót: mindig kibebaszottul és rendíthetetlenül megbízható volt. 150 km-ről egy nyikkanás nélkül hoztam haza vele tetőcsomagtartón a komplett hálószobabútor szettet dupla szekrénnyel, ágykerettel, kiskomódokkal; amíg még voltak igazi téli napok, egy pisszenés nélkül indult a legmínuszabb mínuszokban; nyáron a rekkenő hőségben telepakolva, négyen izzadtunk benne, amíg "ő" egykedvűen kapaszkodott fel bármilyen meredek hegyi úton, ha kirándulni támadt kedvünk; majd feleségem tekert bele frissen a jogosítvány megszerzése után több tízezer kilómétert;  szóval minden szeretetem és törődésem mellett sem kiskedvencként bántam vele, sőt néha kegyetlenül sokat vártam tőle, de mindig biztos lehettem benne, hogy biztosan indulni fog és célba is fog juttatni.

20201004_105724x.jpg

A fene sem gondolta volna, hogy az a tizen pár év ilyen gyorsan el fog telni, közben az E30 szériából olyan "kultautó" lett, hogy nem győzöm kapkodni a fejem. Fapados nagylámpás szedán 316i másfél millióért teszkós üléshozattal? Krómlökhárító kicsit opálkás állapotban hatvanezerért? Gyári hátsó kislámpát nem is lehet már szerezni? Hátakkor lehet hogy nem lenne jó ha bármilyen módon egyszercsak belénk csapódna a szokásos napi rutin munkábajárás során akár a Bözsinéni a wágonerrel, akár a helyi önjelölt Vindízel a hergelt e46-al, a végeredmény ugyanaz: idegbaj és anyagi csőd. Nagyjából ebből indult ki, hogy megvettük a kombi e36ot (jaja tudom, monddszépen: túring) feleségemnek munkába járni, meg úgy minden egyéb "főállású" autónak. Meg ugye a klíma, a szervó, a villanyablak, a vonóhorog, ugye ezekre is volt már kicsit igényem, valljuk be. Szóval így az E30 durván mellékvágányra került. Néha azzal mentem dolgozni, ritkán elmentünk vele kirándulni, de alapvetően kikerült a mindennapi vérkeringésből, és ez tök jó, ez is volt a cél. Majd a kisördög a kisagyban elkezdett motosztkálni. Bármennyire sok szép emlék fűz az autóhoz, nem tudtam nem észrevenni a típus árainak szinte eszetlen elszállását: elgondolkoztam az eladásán. Még tavaly. Szinte láttam magam ahogy az E30 árán szépen veszek valami kényelmes automata 5öst, kényelem és luxus fogja simogatni minden porcikámat és nem a compact fog minden úthibán tarkónvágni a mindennapokban. De akárhányszor beültem az öreg piros szívódízelbe, megsimítottam az öreg kopott bőrkormányt és olyan szemét penészszagú bűntudat fogott el, hogy azt hittem megnyílik alattam a föld és maga a sötétség hercege kezd el análisan kényeztetni.

"Ez az seggfej, most megmutattad milyen képmutató szar alak vagy: hűségesen szolgál életed egyharmadán keresztül az a szerencsétlen tragacs, aztán a világ úgy alakul hogy hasznot tudsz belőle húzni, és azonnal fejvesztve dobnád oda némi pénzért, nem foglalkozva tovább a sorsával, hogy a seggednek kényelmesebb legyen. És még te mered szidni a fogyasztói társadalmat, hogy a jól működőt eldobjuk csak azért, mert unjuk vagy újabbra vágyunk az agymosó reklámok miatt? Hogy a világ olyan, hogy tíz forintért seggből szájba és még könyörgünk is érte? Hogy elveszett a becsület és a legtöbbnek zselécukorból van a kurva gerince? Hát tudd meg, hogy te sem vagy jobb!"

Tudom, kicsit hülyén látom a világot, bocsássa meg nekem mindenki. Vagy ne, nekem mindegy.

20211003_144451.jpg

Szóval jelen állás szerint az E30 bennt parkol a tető alatt, a piros színét lassan teljesen elfedi a hónapok óta rakódó porréteg. Neki szeretnék állni, és mind műszakilag, mind esztétikailag visszahozni valamennyit az eredeti állapotából. Az állapota nem kétségbeejtő, de kár is lenne listát írni róla, hogy mit kell csinálni: mindent. A jobb egy előtt a doblemez átlyukadt, nem vészes, de lakatolni kell, a küszöbök gyáriak, szerintem még tartanak, de az alsó élük már barnásodik; néhány ajtón is van csiszolgatni, majd később fényezni való, a hátfal a rendszámtábla világításoknál, a gumikéder alatt és a bal hátsó lámpa alatt rozsdásodik, illetve a szokásos hátsó sárvédőívek hólyagosodnak. Műszakilag sem rettenetes a helyzet. Lehet érezni a kormányon, hogy néhány gömbcsukló már nincs a helyzet magaslatán, néha még piciket koppan is valami, de nem az a tipikus mindjárt szétesik benyomást keltő autó, csak hát minden kicsit megfáradt. Hátul a Compact gyári M-es lengéscsillapítói vannak (a TA Technix-ek kellettek a Compactba), az egyikből szivárog az olaj. Megvannak az E30 gyári lengéscsillapítói, majd azokat szeretném felújíttatni. A motor még mindig fél fordulatra indul, viszont vízpumpát már nagyon rég cseréltem rajta, lassan a vezérlés csere is időszerű (említettem már, hogy nem igazán lehet hozzá szíjfeszítő csapágyat kapni??? talán ebay...), szelepfedél tömítést kell cserélni, a kipufogó leömlőknél nem fúj ki semmi, de azt is ki szeretném cserélni, mert már nem az eredeti kipufogócsonk fölé hajló hővédős tömítés van rajta, hanem hát... amiről azt letörtem, mert egy sürgős gyors szerelés alkalmával nem tudtam behajtogatni a helyére... Pár hónapja vettem bele új fordulatszám jeladót, azóta már láttam is működni a fordulatszám mérő órát, azonban a működése teljesen hektikus: néha működik, néha nem. A távirányítós központi zár már évekkel ezelőtt feladta a harcot, az elektromos tükröket pedig sosem láttam működni. A vezetőoldali ajtónyitás érzékelő helyén egy Lada érzékelő van, egy ideje az is akkor működik, ha neki is kedve van hozzá. A beltér alapvetően jó állapotú, az anyósülés már fárad egy kicsit, a kormány sincs kiszakadva, de ráférne egy új bőr. Megvan a gyári fa "gomba" váltógomb, csak el van repedve, illetve kiszakadt a belseje, talán majd azt applikálom valahogy vissza. A fékek nem rosszak, a hátsó dobfékek még a gyáriak, utolsó utáni méretre szabályoztatva, ami azt jelenti, hogy a kézifék már nem túl acélos, az üzemi viszont még jó. A fékcsövek néhol rozsdásak. 

Szóóóóóval.

A terv a következő: szét fogom szerelni. Nagyon. Szerencsére a Compacttal szereztem némi "rutint", hogy merről is közelítsem meg a dolgot, a két autó felépítése nagyon hasonló. 

Karosszéria
Ezzel akarom kezdeni a sort, ez az egésznek az alapja, a váza és a bölcsője és egyben a legkényesebb része. A lakatolás részétől nem tartok, alul nincsenek nagy drámák, lesz csiszolni való, elöl a kerékjáratban a már említett kis foltozás, majd ahol le akar jönni a gyári alvázvédelem, ott segítek is neki drótkoronggal, majd újra tömítőzés, alvázvédő, üregvédő. A kívülről is jól látható részektől azonban jobban félek. A Compacton belefért a megfolyt, narancsos, ócska fényezés, ezen viszont nem szeretnék ilyet látni :D. Sajnos a hátsó lökhárító alatti részt (köténylemez?) erősen újra kell csinálni, mert néhány éve valamely kedves honfitársamnak valószínűleg nagyon megtetszett a Remus kipufogóvég az autón, ezért amíg az parkolt az utcán, a seggarcú büdös rohadt gyökér valamivel szétvágta függőlegesen a "köténylemezt" egészen a lökhárító aljáig, majd rájött hogy a kipufogóvég rá van hegesztve a dobra, így feladta és otthagyta. Átmenetileg orvosoltam a dolgot egy darab lemez behegesztésével, de csak úgy kipufogó és lökhárító levétel nélkül, mindössze annyi céllal, hogy ne rohadjon a sérült lemez, aztán majd ha lesz rá időm nekem is, meg az autó se fog minden nap munkába ingázni, akkor majd megcsinálom szépen. Úgy tűnik eljött ez az idő is. A fényezést meg hát passz. Talán megérné a szép végeredmény érdekében inkább fényezőre bízni. Meglátjuk.

20220503_161400.jpg

Motor
Előre leszögezném: nem lesz belőle tuning autó, a cél a minél gyáriasabb állapot. Szerencsére nincs sok tennivaló a fent leírtakon kívül a motoron, ennek ellenére lehet hogy mégis ki fogom venni belőle, hogy rendesen eltakaríthassak rajta mindent, illetve a motortérben is. Szóval marad a gyári szívó 2.4 dízel, talán a felpolírozott szelepfedelet is lefestem a szívósorral együtt, hogy legyen valami egybefüggő külalakja az egésznek, illetve a kábelköteget szeretném majd átnézni, hogy minden stabilan működjön.

20220405_104527.jpg

Futómű, fék
Itt érkeztünk el talán a karosszériát leszámítva a másik nagy "kategóriához". Azzal kezdeném, hogy mindent szét akarok szedni és szépen lefesteni. Nem Hammerite-al. A Compactnál nem vált be, ledobta magáról minden, amire rákentem. Kerítésre nagyon jó, de izgő mozgó pörgő forgó alkatrészekre, amik néha 130-al kapják a port meg a vizet, nah arra nem jó. Valószínűleg valami 2K-s fekete festéket fogok megpróbálni. Gömbcsuklókat, kormányösszekötőket biztos hogy újra és jó minőségűre fogok cserélni. Akkor is ha még jók. Ha az új gömbcsuklók csak annyit bírnak, mint amiket ezelőtt kb 8 évvel és 100000 km-el beletettem, akkor többet már nem fog kelleni cserélni ilyesmit ezen az autón, és nem szeretném a lefényezett lengőkarokról leverni a festéket (mert az lesz rajta, nem csak festés :D). Lengőkar szilentek dettó. A hátsó futómű viszont más kérdés. Repedezettek már a hátsó lengőkar kis szilentjei, de repedezettek voltak már 5 éve is, de rohadtul nem kopnak ki. Félek, ha kicserélem őket valami utángyártottra, akkor elkezdődik a kétévente szilentezgetés, mert kopog. A gyáriakkal meg akármilyen szarul néznek ki, nem kopog, nem kotyog semmi. A differencálmű nagy felfogató szilentje azonban egyértelműen csereérett. A hídszilentek szerintem jók, de ha már lennt lesz a híd, lehet hogy rakok bele két Lemfördert. De akkor már lehet hogy lengőkarok négy kis szilentjét is cserélni lehetne valami nagyon jó minőségűre... vetyengek még rajta úgy érzem :D. Mindenesetre szép fekete és rozsdamentes lesz itt is minden, mert természetesen ezeket is le akarom fényezni. A fékcsöveket nem lesz jobb alkalom cserélni, mint amikor szét lesz szedve az autó, így biztosan cserélem őket, igyekszem szebb íveket hajtogatni mint legutóbb a Compactnál. Kell még két új kézifék bowden, illetve ha már úgyis elköltök egy talicska pénzt, akkor dobok rá még egy lapáttal és veszek körbe új tárcsákat, dobokat, betéteket. Fájni fog :D.

20220405_105759.jpg

Beltér
A kormányt újra kell bőröztetni. Ez nem nagy ügy. Az anyósülésen a kárpit már kicsit nyűgösebb, kéne valahonnan szerezni egy ilyen tök alap szürke ülést, amin jó az ülőlap kárpitja és átrakni, de már az ilyen alap kárpitok is fehér hollók E30-hoz. A műszerfal is el van kicsit repedve az óracsoport felett. Ezekkel nem tudom hogy akarok e egyáltalán foglalkozni. Nem bánom ha van egy kis patinája a beltérnek, ha alapvetően tiszta, egységes és kellemes; hiszen a mi seggünk koptatta ki az ülőlapon a szövetet, én felejtettem el hónapokig kenni a műszerfal héját valami ápolószerrel, pedig tisztában voltam az E30akat sújtó átkozott repedési hajlammal. Az én cigarettám égette a lyukat a tetőkárpitba, ahogy tolatáshoz hátrafordulva belenyomtam, és az én hibám a rolós kalaptartó beakasztó műanyagjainak a hiánya, amit elcseréltem valami értéktelen baromságra. Ezek olyan sztorik, amiket magán visel az autó, és talán pont annyira vonzó is tud lenni, mint egy alapvetően szép lány szeplőkkel. Valakinek szépséghiba, valakinek meg kifejezetten bejön. Mindenesetre ez az autó a mi életünk hibáit viseli magán, és ezek a hibák nekem inkább vonzóak és jó érzéssel töltenek el. Mindenesetre a fordulatszámmérőt és a központi zárat jó lenne működésre bírni :D.

20201206_120328.jpg

Az "apróságok"
Az első és hátsó szélvédő feszítőgumija ugyan funkcionálisan rendben van, viszont össze van zsugorodva, szét van kopva, szóval ronda. Az új meg drága, de ez egy olyan tétel, aminek a vásárlását nem fogom megúszni. Megvannak az eredeti fényszórói az autónak, benne az eredeti rendszámmal, viszont hülye voltam és szétszedtem őket, illetve a tartókonzoljuk ketté van flexelve... Párásodás és xenonosítás miatt történt a beavatkozás még nagyon régen és azóta milliószor megbántam a dolgot. Neki kéne állni, összehegeszteni a konzolt, majd összelegózni bele a gyári lámpasort, állítókákkal, meg mindennel. Szintén van egy egész szép állapotú első kötényem a mostani stickerbombos közepesen szar helyett, azt le kell fényezni pirosra. A hűtőrácsra is ráférne egy csere, itt-ott el van törve, a szemöldök sok hibát takar :D.

Szóval adott egy alapvetően kissé megfáradt, de nem rossz állapotú autó, amibe bele kéne borítani jelentős mennyiségű pénzt és munkát, majd ezzel még mindig nem lenne belőle semmi "különleges", csak egy klímátlan fapados E30, amivel időnként jó időben elmennénk kirándulni, és jó lenne benne nosztalgiázni. Racionálisan nem sok érv szól a projekt mellett, de ha autóról van szó, ritkán viselkedem racionálisan. 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://veseelegtelenseg.blog.hu/api/trackback/id/tr1117855095

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Veseelégtelenség

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása