Lámpalámpalámpa!!!

Következzen egy kis tech írás. A compact felújítása során sok minden kimaradt, idő és pénz hiányában. Másfél éve került vissza forgalomba, azóta is sok apróságot sikerült kijavítani , azonban az esztétikai dolgok háttérben maradtak és igazából ott is van a helyük ezen autó esetében :D. Sose lesz igazán szép, azonban vannak részletek, amiket igyekszem jobbá / esztétikusabbá tenni. Az egyik ilyen elem volt a bal első lámpa. Sajnos volt rajta egy nagy repedés, nem ázott be, nem befolyásolta a működését, azonban párásodott és ronda volt. 

20211119_102040.jpg

Találtam hozzá zsír új lámpabúrát neten, úgyis ideje volt az olajcserének, megrendeltem a búrát is. Nem szedtem még szét E36 lámpát, viszont néztem róla videót, az eddigi teendőkhöz képest igazából relax legozásnak tűnt az egész. A lökhárító is forán lógott, levettem azt is, hiányzott pár csavar, ami összefogja a belső "merevítést" a külső "héjjal". Pótoltam, még most sem tökéletes, de a törött, összekábelkötegelőzött lökös sose lesz az, úgy érzem... :D Vissza a lámpákhoz. Megjött a búra is, a műanyag keretével együtt, elvileg a kis füleknél kipattintgatom, leveszem a repedtet, rápattintgatom az újat és kész is vagyok. Pont így szokott ugye történni... :D Szóval repedt lámpa a műhelyasztalon, mellette az új búra. A régi lámpa a két oldaláról van összepatentolva, az új kereten azonban alul-felül vannak a "fülek". Nice. Ezek után tűnt fel, hogy bal oldalon ZKW lámpa van, a jobb oldalon meg Bosch. 

20211119_135739.jpg

Semmi kedvem nem volt a procedúrához, hogy visszaküldeni az általam tévesen vásárolt terméket, hátha van ZKW-hez való (nem valószínű), az üveg búra része egyezik, az újból egy pillanat alatt ki lehetett fordítani, nem úgy a gyári régi ZKW-ből... Addig-addig feszegettem, próbálgattam alávágni tapétavágóval, piszkálni csavarhúzóval, amíg rá nem jöttem, hogy ide balkánibb módszer kell :D. Mutatom:

20211119_141545.jpg

Középen "meggyengítettem" az üveg egységét, majd elkezdtem kiszedni a kisebb-nagyobb darabokat. Miután már legalább három helyről folyt a vér a kezemből, felhúztam a kesztyűt és folytattam a műtétet. Körbe kivéstem az üveget a műanyag keretből, szépen kitakarítottam a búra helyét, majd elpucoltam a projektort - szerencsére nincs megégve, vagy bemattulva, felajánlottam az angeleyes-t sógoromnak (vidd ha kell, most szét van szedve, még egyszer szét nem szedem :D), nem kellett neki, szóval azt is szépen visszaragasztgattam, majd kb negyed flakon szélvédőragasztó segítségével applikáltam az új üvegbúrát a régi keretbe. Másnapig hagytam kötni a ragasztót, utána már össze is lehetett pattintani a lámpatesttel.

20211120_112241.jpg

Ha már ott jártam, szétkaptam a másik oldali lámpát is, azt is kipucolgattam, ott is minden rendben volt a projektorral, igazán még poros sem volt. Emlékeztem, hogy nem volt rossz a lámpák fénye, de feltűnt, hogy kicsit a távolsági furán "keresztbe" világít egymáshoz képest, és nagyon felfele. A tompított fényszórók nem vakították a szembejövőt (legalábbis sosem villogtak), azonban a fényszóró magasságállítót mindig a legalacsonyabbra állítottam és úgy volt jó. Összerakáskor megalátéteztem a felső felfogatásait a lámpáknak, hogy alacsonyabbra világítsanak, majd az első este jött a döbbenet: a tompított fényszórók csóvái valahogy keresztezik egymást. Egész pontosan a bal oldali lámpa nagyon alacsonyra világított, de egyenesen előre, a jobb oldali azonban elvilágított felette és balra tőle. Érted... jobb oldalról... :D Újabb alátétezés, újabb este, majd még egy próbálkozás, és most már előre világítanak, megfelelő (és nagyjából egyforma) magasságra, a magasságállító 1es állásában. Ilyen ez a korábban törött autó na... :D

20211119_103928.jpg

Beszámolnék kicsit általánosan a lámpákkal kapcsolatos tapasztalataimról, észrevételeimről, mivel a két E36ban van összesen három féle lámpa, úgy gondolom, lehet egy kicsit összehasonlítgatni. Szóval a compactban van egy Bosch meg egy ZKW. Ezek projektoros lámpák: a lámpatesten belül van egy fényes krómozott "tölcsér", utána egy "lap", ami a vetítési képet adja, ergo "levágja" a fénycsóva tetejét, majd végül egy üveg lencse. Anno az E34 lámpái azért világítottak nagyon rosszul, mert a projektorban a "tölcsér" rész műanyagból készült (a mosolygós fajta, Hella márkájú), a krómozás rajta megégett, a műanyag "tölcsér" teteje még meg is olvadt. Én normál izzóval használtam, lehet hogy előttem valamelyik tulaj cseszte szét valami nagyobb teljesítményűvel, lehet hogy a normál is szétküldi, fogalmam sincs. A nem mosolygós Bosch márkájú fémből van, az csak lemattul... :D De vissza az E36hoz. A compact lámpái szerencsére belülről teljesen hibátlanok, mindenhol szép csillogó még a króm. A ZKW-ban nagyobb a lencse és kicsit más a kialakítása mint a Boschnak. A gyakorlatban meg kb kétszer olyan jól világít mint a Bosch. Szóval ha választani kéne, én a ZKW-ra szavaznék. A Boschnak a fénye kb elveszik a ZKW-é mellett, ezért sem vettem észre a jobbos fényforrás fényének a csúf csáléságát, amíg a bal oldali ZKW nem a földet világította előttem másfél méterrel. Ezek H1es izzóval hajtott fényszórók, én normál Hella izzóval használom őket. A normál foncsoros gyári E36 fényszórókról nincs tapasztalatom. A kombiban H7-es tompított fényszórójú, Depo márkájú utángyártott, normál foncsoros lámpák vannak. Teljesen elégedett vagyok velük, hibátlanul világítanak. Ha vásárlás előtt állnék és választani kéne a gyári bontott ZKW, Bosch, vagy az utángyártott új fényszórók között, én simán az új mellett döntenék (ahogy döntöttem már többször is), főleg a bontottak, illetve a gyári újak árainak a tudatában. Az E34-be anno új TYC-ket vettem, az E30ba meg új Depo-kat; azok is hibátlanul világítottak. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az utángyártott lámpák az E30on és a kombin is párásodnak picit mosás után (a Depo márkájúak), az E34en a TYC-k nem párásodtak. Az utángyártottak kb 20000Ft/db áron mentek mindegyikhez; nyilván keresgélni kell a boltok kínálatában.

Ezen kívül kaptam sógoromtól egy bontott "tanga" kormányt egy E46ból, ezúton is köszönöm szépen. Átmérőre pár centivel kisebb, mint az E36 sajátja volt, illetve azon már több helyen ki volt szakadva a bőrözés. Mechanikailag hibátlan, plug n play az egész, azonban az elektromos csatlakozók mások, illetve az irányjelzőt visszapattintó kis pöcök sincs benne, így most kézzel visszakapcsolgatós az index, nincs légzsák és dudálással sem tudom sokkolni a kedves közlekedőtársakat :D. Ha valaki esetleg ilyen "upgrade"-en gondolkozna, akkor ezek a következmények / várható teendők a kormánycserével. Cserébe kisebb a kormány egy kicsit, így nekem egy ilyen félig-meddig játszós autóban jobban kézreesik, nincs az az érzésem, hogy "kergetem a kormányt".

20211214_155216.jpg

További tervek is vannak: a lógó tetőkárpit lassan teljesen kitakarja a belső világítást hátul, valószínűleg ki fogom magam próbálni a kárpitos területen is; továbbá ha már kárpitozás: a vezetőülés szerkezetileg hibátlanul funkcionál, viszont az oldaltámaszból mintha egy kutya kiharapott volna egy darabot, a combtámaszon van egy lyuk, az utasülés deréktámasza is kopott, ezeket azért valószínűleg szakemberre bízom. Rég volt már az az általános iskolás háztartástan óra és már akkor sem ment zökkenőmentesen és gyönyörűen a pelenkaöltés... :D

Erősen gondolkozom egy lendkerék egytömegűsítésen. A megoldás elvileg az M43B16 vagy B18as lendkerék, ami elvileg (mondom elvileg :D) plug n play, talán önindítót kell még hozzá szerezni, meg egy hozzá való új kuplungszettet. Létezett M42-es motor egytömegű lendkerékkel, de gyanítom, hogy olyat már nehéz lesz szerezni, illetve van egy M20B25ös könnyített lendkerék szettem, ami a dízel E30ra lett kreálva, de úgy tudom hogy az igényelne némi utómunkát, méricskélést, addig meg az autónak állnia kell, ami jelenleg nem annyira kivitelezhető. 

Tavasszal az E30-at is el kéne kezdeni rendbeszedni, mert bár most is bármikor beleülök és el merek indulni vele akárhova is, azonban már látom rajta a kezdődő pörsenéseket, a szivárgó olajat a szelepfedél alól, hallom a futóműből érkező nem vészjósló, de hamarosan cserére szoruló gömbcsukókra figyelmeztető hangokat, a gyári hátsó lengéscsillapítókat fel kéne újíttatni és úgy általánosan megérdemli ennyi év szolgálat után az autó, hogy végre átfogóan foglalkozzak vele. Szóval lesz blogolni való. 

20211214_155309.jpg 

A bejegyzés trackback címe:

https://veseelegtelenseg.blog.hu/api/trackback/id/tr4216783722

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása