5000km a Compactban, problémás?

Az a "jó" abban, hogy két blog bejegyzés megírása között eltelik több hónap, hogy egyrészt annyi mindent lehetne írni, hogy biztosan kimarad valami, továbbá a történések részletei kezdenek homályba burkolózni... és az a jó az öreg Bmw használatában, hogy hónapok alatt is sok olyan dolog történik, amit le lehet blogolni :D.

20200718_174720.jpg

Compact oldalról semmi nagy dráma. Elkezdtem napi szinten használni, természetesen jöttek még elő apróbb hibák, amik mostanra rendre orvosolva lettek. Az olajszűrőház tömítés cserénél kimaradt egy gumigyűrű, kicsit szivárgott az olaj, a szelepfedél tömítést is ki kellett cserélni, sajnos a gyertyáknál is állt az olaj, de legalább láthattam a hengerfejet belülről. Számomra döbbenetes, hogy egy 260ezret futott benzinmotor ilyen tiszta tud lenni. Dízelhez vagyok szokva, na... :D

20200914_115439.jpg

Itt most tényleg nem akarok nagyon részletekbe belemenni, a tömítéscsere mikéntje adja magát, szerintem érdemes "szettet" venni, külön kis tömítései vannak a csavaroknak, illetve a gyertyák "lukainak" is, illendő mindent újra cserélni (gyertyákat is kicseréltem), a szétcsúszkáló tömítéssel történő önszopatást megelőzendő, vékonyan ráragasztottam a tömítést a fedélre egy kis Elring pasztával, hagytam kicsit száradni, majd utána csavaroztam vissza, örömmel jelentem, hogy nem ereszt. 

Kicseréltem a vízpumpát, ami viszont egy ordas nagy szívás volt. Nah nem azért, mert hozzáférhetetlen, vagy mert sok munkabefektetéssel járt volna, neeeem. Nem akarok feltételezésekbe menni, hogy gyári volt e még benne, vagy nem, de az biztos, hogy teljesen bele volt gyógyulva a blokkba. Próbáltam a "fülein" lévő kis menetes részekbe hernyócsavart tekerni (gondolom azért van rajta menetes furat, hogy annál fogva egy csavart beletekerve, a blokkon támaszkodva kitolja magát a helyéről), eltört, húztam, rángattam, kocogtattam, éreztem, hogy billen, moccan, de nem jön ki. Kettő órát szórakoztam így, majd miután már tényleg úgy éreztem, hogy így teljes reménytelenségben fog eltelni a nap hátralevő része, inkább szépen kivettem a hűtőt, kimostam, majd beálltam a helyére és nagykalapáccsal cafatokra vertem a kedves beszorult vízpumpát. Így már kijött... :D . Darabokban. Műanyaglapátos volt, a darabjai nyilván a blokkban, amit tudtam kiszedegettem a vízjáratból, majd egy ellenkező oldalról felnyomtam neki a kerti slagot, majd szépen átmostam a blokkot is. Ezután beletettem a szép új fémlapátos SKF-et, feltöltöttem szép új rózsaszín fagyállóval, kicsi légtelenítés, új légtelenítő műanyagcsavar, örülünk Vincent.

20200806_132852.jpg

Közben megjöttek a műanyag bolhák az ajtókárpitokhoz, apósom szépen visszaragasztotta a levált műanyagokat, a szétvált paneleket, vissza lettek téve a kárpitok a helyükre. Az E34-ről levettem a gyári style5 felniket, átrakattam a lemezfelnikről a gyári méretű 185/65R15ös gumikat rájuk (az 5ösön 225/60R15 volt). Teljesen jól nézett ki, de sajnos az ET20as felni és a gyári M-es futómű sajnos nem alkottak igazán jól használható elegyet. Kanyarban ha komolyabbat terhelt a kocsi, akkor már beleért a gumi a sárvédőívbe, ha hátra beültek ketten, akkor pedig gyakorlatilag nem lehetett gyorsítani. Ritkán megyünk négyen, nincs gyerek, meg alaptvetően többen inkább az E30al megyünk, a jó időt még kihúztam a pókhálós kerekekkel, télre meg vettem egy másik szett gyári alufelnit, az ET42, elég bénán néz ki, de legalább nem ér bele sehol még az E34 195/65R15ös téli gumijaival sem. 

20201109_150040.jpg

Lecseréltem a váltóban az olajat, illetve hát leengedtem kb 2dl (az 1l helyett) fekete szmötyit, majd feltöltöttem ATF-el.

A generátor hideg indítás után nyiszogott, kicseréltem az összes vezetőgörgőt, feszítőpatront, szíjat, majd egy sikertelen generátorcsapágyazás után (szerelhetetlen egy szerencsétlenség ez a generátor) vettem egy bontott generátort és még mindig nyiszog hidegen. De töltés van, majd egyszer megunom és felújíttatom, vagy veszek újat. 

Nagyjából ennyi volt az elmúlt pár hónap és kb 5000 km alatt a tennivaló, amik igazából nem meghibásodások voltak, inkább csak mielőtt ezeken végigmentem volna el kellett kezdeni használni a kocsit, na de milyen is az autó? Először is le kell szögeznem, hogy nagyon nehéz nem az E34-hez mérni a dolgokat, mivel azt használtam az elmúlt 5 évben nagyrészt. Szoknom kellett. Nem azért, mert az autót rossz lenne vezetni, egyszerűen csak hozzászoktam a dízel 5ös hajókázós, ringatózós, lendületből autózós (524td ugye...:D), de alapvetően kényelmes, nem túl dinamikus, viszont nyomatékos 2500nál elváltogatós karakteréhez. Ez valami nagyon más. Az M-es futómű azért igencsak kemény, az M42B18 igazán 4000-es fordulat felett él, "csippelve" van, 7200nál tilt, addig tényleg szépen is húz, még a gyári ballonos gumikkal is marha jól kanyarodik. Sperrdifis. Volt már hegesztett differenciálműves Ladám meg Sierrám, de már nagyon régen, és azért az önzáró hajtómű az más. Nem vagyok az utcán kilinccsel előre híve, szerintem ha valakinek ilyen ambíciói vannak, 2020ban már bőven talál rá helyet (Nagysáp, Kakucs, Heves, Máriapócs, szlalomkupák, pályanapok), de persze azért kipróbáltam éjszaka hazafele 0 forgalmú úton, hogy zár e rendesen... khhm... Igen. Normális (értsd: forgalomtól elzárt területen) körülmények között is próbálgattam a kocsi határait, azt kell mondjam, hogy nagyon élhető, csúszás közben is kiszámítható marad, állsz a gázon, nyitsz a kormányszögön, fordítja a seggét, de nem dobja el, még gyorsítani is lehet keresztbemenve :D. Valódi normális közúti használatra egy kicsit talán túl nem is tudom... sprőd... vagy nyers.... legalábbis ezeken a szép kátyús utakon. Nem dobál, de azért a fogtömés nagyobb biztonságban van egy Citroen Kacsában.  A motor 90-100 környékén 3000-es fordulat körül mozog (5. sebességi fokozatban), normál munkábajárós használat mellett, szabályokat betartva, 7.5 és 8 liter között fogyaszt, itt az Alföldön. Elhiszem annak, aki azt mondja, hogy kevés az IS meg a 140 ló közútra, de én még nem nagyon találkoztam olyan helyzettel (bár nem szeretek száguldozni, a sztrítrészereket meg egyenesen rühellem). A motor padlógázas 7000ig való forgatásával az első 3 fokozatban mondjuk úgy, hogy elég hamar túl lehet lépni a 90es sebességkorlát megszegéséért járó 30ezres pénzbüntetés következő lépcsőjét is. Most meg hogy kezd már esténként fagyogatni, dermedgetni, igazából nekem mindegy, hogy milyen teljesítményű motor segítségével nem tudok kigyorsítani, mert csak kapar még 3.ban is két kerékkel, a jó téli gumi ellenére. Persze ebben nincs vezetéssegédlet meg ESP meg semmi ami helyettem vezetne. 

A beltér és az ülések egyszerűek, de kényelmesek és még valamennyi oldaltartásuk is van. Nincs sok kezelnivaló, tekerős fűtésállítgatók; kis board, ami mutatja az időt, átlagfogyasztást, átlagsebességet, a kinti levegő hőmérsékletét, illetve hogy a tankban lévő üzemanyag még kb mennyi km-re elég. Van fényszóró magasságállítás ami működik is, elektromosan nyitható napfénytető, fűthető ülések, amik szerintem nem fűtenek, klíma ami még nem működik, oda-vissza automata villanyablakok, könyöklő. Ami viszont szerintem az E34hez képest nagyon király, hogy sok kis tároló rekeszke van benne (régi bmw-s viszonylatban). A compactban nem a normál E36 műszerfal van, hanem kicsit olyan, mintha az előd E30ét gondolták volna tovább. Kicsit nekem csúnyább mint az E30 de mindenképp praktikusabb. A kormány alatt balra is van egy kis polc, a kesztyűtartó alatt is van egy nagyobb polc, ajtózsebek, könyöklő alá is lehet pakolni, viszont pohártartó ebben sincs. Ez nem Amerikának készült na... A váltó pontosan kapcsolgatható, feszes, a könyöklő igazából semerre sem állítható, de legalább nem is kényszerít rá, hogy mindenáron tespedve, könyökölve vezessek. A gyári zene ugyan hiányos (a hátsó hangszórók elpusztultak), az első szett (2 lábtér, 4 ajtó hangszóró) nem csinál egy hangversenytermet a kabinból, de igazából nem is mondanám rossznak. A csomagtartó ugyan elég picike, de ha ledöntöm a hátsó üléseket, akkor azért sok minden befér. Az eddigi rekord: 4db szerelt nyári kerék, 4db acélfelni és 4 db játszós gumi a raktérben.

Az M-es lökhárító nem szereti a nyuszival való találkozást, ezt úgy a második héten sikerült bizonyítanom, szembejövő lámpája kicsit elvakított, majd csattanás, hallottam, hogy húzok valamit magam után, szerencsére csak a ködlámpa volt, kocsányon. A lökhárítót egy kis hangszórókábellel összekötöztem hogy ne húzzam hazáig a széttört koptatót, meg a lelógó közepét a lökösnek, majd mivel már úgyis nagyon viseltes szegény, szépen kifúrkáltam, összehuzatgattam kábelkötegelővel; racse. Meg kiszedtem a ködlámpák hitvány mementóit és a mellé beleekézett rozsdás hangszórórácsokat is.

20200927_221800.jpg

20201127_102740.jpg

Mindenképp azt mondanám, hogy átlagos A-ból B-be közlekedőedényként az autójára tekintő felhasználónak ez a sperr-es, gyári sportfutóműves kis kocsi szinte értelmezhetetlen lehet, vagy mondjuk ki: szarnak tűnhet. Rossz úton ráz, hátbavág, tempósabb kanyarban 2es, 3asban kifarolhat (4-5ben mondjuk szerintem már igazán hülyének kell hozzá lenni). Aki nincs hozzá szokva az ilyen kocsihoz, nagyot eshet még egy ilyen kis 4 hengeressel is. Ellenben ha megszokja a user az kis Bmw viselkedését, nem gondolja magáról, hogy ő a következő Henri Toivonen, és mindig az adott útviszonyokhoz és a képességeihez mérten közlekedik, akkor simán kiszámítható és szerethető a 318ti. Versenypályán, vagy valami forgalomtól elzárt területen, ahol lehet neki nyomni, csúsztatni, farolni, nagyot kanyarodni, ott simán élvezetesnek tartom: nincs olyan ereje, hogy féljek a volán mögött, de benne van a vigyor faktor. A tapasztalat szerint a motor is bírja, nem melegedett a víz, nem ment el az olajnyomás, persze nem is 10 percig forgattam egyhelyben. Kicsi zárt pálya, por, gumikat kerülgettünk, keresztbementünk, nagyrészt 2esben, de azt jó nyélen, pár perc menés, majd pár perc üresben járatás, esetleg gurulás, hiszen vigyázok a kocsira és remélem meghálálja.  Minden gond nélkül tűrte is, majd le a játszós kerék, fel az utcai, raktérbe bepakoltam majd hazaindultam 150km-re. Hülyegyerek is örül, rendőr sem őrjöng az utcán másokat veszélyeztető béjemvés miatt és az autó is működik boldogan tovább. Win-win.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://veseelegtelenseg.blog.hu/api/trackback/id/tr6616303986

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása