318TDS tapasztalatok

Augusztus elejét jelzi a naptár, a kombi E36os, a 318TDS immár június eleje óta csatasorba állt, ingázik a feleségem munkahelyére, húzza az utánfutót, illetve azt a kevés kirándulást is benne ülve tesszük meg. Megcsináltattam a klímáját, a szokásos "csak tölteni kell" klisé ezúttal igaznak bizonyult (bár a kereskedő valójában inkább azt mondta, hogy "hát figyelj, fogalmam sincs...."; korrekt volt nah), nyomáspróbázták a rendszert, szappanos vízzel körbe lett spriccelgetve, nem buborékozott sehol, nyomást tartotta, vákumot nem (valószínűleg nem járt a klíma évek óta és kicsit elmerevedtek a tömítések), fel lett töltve, működik. A középső befúvó rácsba dugva a maghőmérőt 7 Celsius fokot mért a szerelő srác. Két zónás, digitális "vezérlőpult", nem elfolyt karakterű kijelzővel, tényleg tök kellemes időt képes csinálni az autóban. 

20210519_084513_2.jpg

Szóval mostantól tényleg minden adott, hogy egy kellemes autó legyen. Nem nagy, de kombi, lehet bele pakolni. Megelőlegezem neki, hogy télen képes lesz fűteni, az biztos, hogy nyáron képes hűteni,  nem kell benne sem meggyulladni, sem megfagyni. A gyári hangszórók, meg egy utólagos Kenwood fejegység nem változtatják koncertteremmé az utasteret, de teljesen emészthetően szól. Talán egy mélysugárzót bírna el legjobban, de igazából így is harsog szépen a punkrock meg a veszekedős metál, szóval az is rendben van.

Mág a lakatolás után, de az összerakás előtt felújíttattam a Lindornál az összes lengéscsillapítót (ha már szét volt szedve), majd kicseréltettem a vízpumpát, izzítógyertyákat (ismeretlen típusnál segítséget szoktam kérni, nehogy elbénázzak valamit, nem vagyok szerelő, ugye....), kicseréltem a résolajcsöveket, azóta megszűnt az üzemanyag rendszer levegősödése is, gyönyörűen indul. Mindenhol lecseréltem a folyadékokat (motorolaj, váltóolaj, diffiolaj, fagyálló, szűrők), egyedül a fékfolyadék várat magára, miután az egyik első féknyereg légtelenítője meg se moccan. A kerekek gyári méretű 205/55 R16os lettek, egy szett új Sebring nyári gumival. A vezetőoldali ablakemelő is meg lett javítva (köszi Öcsi és Jósti!), az ajtókárpit ott nagyon okádék, a többi csak egy kicsit, a tetőkárpitot pedig magabiztosan tartja az előző tulaj által beleszúrkált kb 100 db gombostű... :D 

Az M41D17, a sokat köpködött 1.8TDS motor (a talán még többet köpködött M51D25 kistestvére, ami ugye a 2.5TDS), nem egész 1700ccm, 4 henger, még nem közvetlen befecskendezéses, elektronikus vezérlésű adagolós turbódízel, töltőlevegő hűtővel (intercooler). Nem szeretnék belemenni, hogy megbízható e, vagy sem, ebben az autóban 215000km van (Magyar műszaki vizsgás és eredetvizsgás nyilvántartás szerint is), ebből nálunk kb 4000km ment bele, ez nem az a mennyiségű tapasztalat, ami alapján ítéletet lehetne hozni akár pro, akár kontra; így ettől el is tekintenék, majd 5 év múlva megmondom. Szóval 90 lóerő 4400as fordulaton, ahova jó érzésű ember nem igen forgat turbós dízelmotort, illetve 190Nm ami viszont 2000es fordulaton jelentkezik. Érzésre azt mondanám, hogy olyan 1800tól már kezd húzni. Párszor kiforgattam 5000ig, de igazából semmi értelme, tényleg húz a lóerőcsúcs környékéig, de igazán ez a motor nem fordulatból él, nem is lökettérfogatból, hanem turbónyomásból. Érződik is, ha 1500 alatt nyomunk egy padlógázt (mondjuk 3.ban), a szó szoros értelmében nem történik az égvilágon semmi. Nagy nehezen elvergődi magát a motor (ha nincs emelkedő, szembeszél, vagy megnövekedett gravitációs tér :D) addig, amíg a feltöltő elkezdi fújni (kb 1600), majd ott szépen elkezd tolni, 2000es fordulatnál megjön a nyomatékcsúcs, és érzésre azt tartja is, amíg el nem kezd kifulladni olyan 4500as fordulat környékén. Előnye, hogy lényegében ott van ereje, ahol az autót normális közlekedési szituációkban használni szokás, ha az ember nem váltogat állandóan "turbólyukba", azaz 1800as furdulat alá, akkor teljesen élhető, lehet vele előzni, a szabályos autópálya tempó is tökéletesen tartható vele különösebb akusztikai terror nélkül (nem üvölt a motor). Olvastam sok olyat, hogy lomha, BMW-től mást vártam, stb. Az van, hogy persze, ez nem egy sportos motor. Nagyon nem. Összehasonlítva a 318TI Compacttal, ez egy sokkal higgadtabb, polgáribb cucc. Az sem egy erős autó, de az egy sokkal sportosabb karakter, azt élvezet leforgatni (igazából úgy is megy "nagyot"), ez a dízel meg tényleg arra jó, hogy eljutsz kényelmesen, nem száguldozva a célodig.

A futómű és a rugózás is teljesen ehhez van "hangolva". Ha lenne a világon olyan aki nem tudná: elöl MacPherson, hátul multilink felfüggesztés. Rendesen, viszonylag kényelmesen rugózik, az M pack-os Compacthoz képest kicsit talán billegősnek is érezni elsőre (és másodikra is), de ha kicsit feszíti az ember a kanyarban, érződik, hogy be tud ez fordulni különösebb izzadtságszag nélkül, de így ebben a gyári formában ez nem arra lett kitalálva, hogy MX5ös Mazdákat kergessünk vele Dobogókőn. "Driftelésre" meg természetesen szinte tökéletesen alkalmatlan ezzel a motorral. Cserébe a fogyasztás teljesen barátságos: 5-6 liter közé tenném, egy tank gázolajjal (62L), szabályosan közlekedve nem elérhetetlen az 1000km. A klíma használata mellett érezhetően csökken az amúgy sem túl jelentős létszámú ménes, bár nem mentünk még vele megpakolva 4 személlyel, klímázva kirándulni sehova, de gyanítom, hogy úgy azért már komolyabb előrelátást fognak igényelni bizonyos forgalmi helyzetek. 

A beltér szokásos Bmw, nem sok praktikummal, nincs pohártartó, meg milliónyi pakolórekesz. A hátsó sor támlái osztva dönthetők, de nem lesz síkpadlós rakterünk a művelet végén. Mint említettem, a vezető oldali ajtókárpiton a szövet már lóg, a belső kilincs kerete meg nem akar a helyén maradni, elég szarul néz ki. A többi ajtókárpit is kezd már lógni, de azok még nem vészesek. A tetőkárpit is cserés lesz, egyelőre elvagyunk a gombostűkkel. A hátsó ajtókon az ablakemelő kapcsolók kicsit fura helyen vannak (a kárpiton mintha csak úgy odabaxxták volna), viszont éjszaka teljesen szép a műszerfalvilágítás meg a digitklíma kijelzőjének a világítása, illetve az autó utángyártott DEPO márkájú fényszórói is nagyon szépen világítják az utat. Az ülések nincsenek kiszakadva, kiülve, normál szövetülések, semmi fancy, viszont ez talán az egyetlen pontja az autónak, ami egy kicsit csalódás. Nem rosszak a nyergek, rövid távon még kényelmesnek is mondanám, viszont hosszabb távon már kicsit kényelmetlen. Tudom nem kéne az E34hez hasonlítanom, mert az egy más kategória, de abból 200 km után úgy szálltam ki a szintén alap szövet ülésből, ahogy 3 órával azelőtt beültem. Az alap E36 ülés nem ilyen, az bizony meggyötri egy kicsit az ember derekát és a seggét. Kis nyújtózkodás a friss levegőn és utána nincs is semmi baj, kimegy a zsibbadás a derékból meg a sajgás a farból, aztán minden rendben, de azért nem gondoltam, hogy a Compact gyári combtámaszos bőr kagylóülései ennyivel kényelmesebbek hosszútávon. Még az E30 gyári rugós szövet ülései is jobbak egy kicsit. Szóval sajnálnám lecserélni a hibátlan szövetüléseket, de lehet hogy egy sportbelsőt még vadászni fogok bele. Tempomat kart már vettem bontottan egy 325TDS-ből, sajnos a bekötése nem csak annyi, hogy rádugom egy stekkerre, szóval ez még futó projekt marad. A napfénytető nekem nem hiányzik, a Compactban is inkább nyáron, naplemente után használom, mert kisebb a huzat, de jön be friss levegő napszúrás veszélye nélkül; viszont napsütéskor vagy szétégeti a hajhiányban szenvedő fejemet a nap, vagy belefőzi az agyamat a sapkába. A csomagtartót még el lehet választani az utastértől egy gyári kutyahálóval, ami ha egyszer lesz kutyám, akkor még akár hasznos is lehet. Gyári levehető vonóhoroggal zárul a bódé, amiről valószínűleg elhagytam a rózsaszín Bmw emblémás kupakot... Pedig tetszett :D. Elrángattam vele 700kg cementtel megrakott utánfutót. Kétszer. Elég jól tűrte :D. 

Összegezzünk. Nem ez az autó a Szent Grál, az Ultimate Solution, a válasz mindenre és a boldogság kifogyhatatlan isteni forrása. Rohadtul nem egy izgalmas cucc. Az volt a cél, hogy valami olyannal bővüljön a "park", amit alapvetően lehet szeretni, nem fogyaszt sokat, nem rémálom szerelni / javítani (mert azt úgyis kell, ha nem 1-2 évre veszek autót), tud hűteni - fűteni, utánfutót húzni, 130-al haladni autópályán nagyjából csendben, akár 4 személlyel, cuccokkal. Mindezt nagyon maximum 700ezer Ungarische valutából, átírással, lehetőleg szervizekkel. Ezeken kívül nagyon fontos volt, hogy ne váljon 1-2 év alatt "hobbiautóvá". Sem azért mert beleszeretek, sem azért mert annyi nyűgje van. Nagyon nehezen engedtem el az E34-et: gyerekként imádtam a formáját, felnőttként megtapasztalhattam, hogy egy irgalmatlan rohadt jó autó, még egy olyan kissé lefosott, fapados 524td-ként is, mint amilyen az enyém volt. Azt is tudom, hogy valószínűleg nem lesz többet E34-em mert az áraik durván mennek felfelé, a fizetésem sem annyira követi ezeket a trendeket, meg ugye ott az E30, amit télen szét akarok szedni dirib-darabokra, és a hozzá méltó módon szépen rendbe szedni minden kis porcikáját, hogy kicsit meghálálhassam az elmúlt 10 évben tett rendületlen mindennapi szolgálatát.  Továbbá E30at már végképp nem tudok venni még egyszer, ezért az marad is a háznál. Majd kellemes tavaszi hétvégéken elővesszük, elkerregünk vele akárhova, esetleg ha egyszer gyerekünk lesz, majd legalább láthat még élőben is szép autót, vagy ha vigyáz rá, elmehet vele csajozni vagy pasizni, vagy mit bánom én, az E30 marad és kész :D. A Compact az fun factor, igazából semmilyen klasszikus autós előnyt nem tudnék mondani mellette, mert kicsi, hangos, nem jó vele messzire menni, viszont bármilyen szar napom van, leforgatom 7000ig, kicsit megriszálja a seggét és akaratom ellenére vigyorogni kezd a szám. Illetve ott a lehetőség, hogy elmegyek valami zárt pályára, nagyon riszálja a seggét és hacsak nem töröm össze, vagy pukkantom el a motort, akkor az a napom is mosolyokkal teli. Szeretem, kell. Ezért kellett olyan autó, ami csak annyira tetszik, hogy motivált legyek a jó állapotának a fenntartásában, de nem lehet érte igazán rajongani, de alkalmas a mindennapi használatra és úgy lehet majd X év múlva eladni, hogy csak jó lesz rá visszaemlékezni, hogy na ilyen is volt, szerettük, és nem úgy, hogy baxxus miért nem tartottam meg hétvégi autónak. A másik kettő "hétvégi" autó mellé... :D 

 20210623_103752.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://veseelegtelenseg.blog.hu/api/trackback/id/tr1116647742

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása