hátsó fék

A fék felújítása nem volt tervezve, egyszer csak elkezdett csepegni a fékolaj a bal hátsó fékdobból. Előtte már feltűnt, hogy kétszer is pótolnom kellett a fékolajtartályban a nedűt, de nem találtam akkor a hibát. Az egyik munkahenger kezdett szivárogni, ezelőtt kb 6-7 évvel cserél(tet)tem, és nagyjából akkor lett a fékdob és a fékpofa is felújíttatva. Valahol tudat alatt már számítottam rá, hogy kopogtatni fog a dolog. 

Az autó felbakolása, illetve a kerék levétele után látható a fékdobot az agyhoz rögzítő pici imbuszos csavar. Az a kis rohadék. Lazítás előtt ápoljuk csavarlazítóval, a beledugott imbuszfejet kalapáljuk meg, egyrészt hogy tutira tövig benne legyen, másrészt pedig hátha az ütésre is már "lazul". Az egyik nekem úgy beszorult, hogy azt hiszem hogy kettővel nagyobb torx fejet beleverve sikerült meglazítani, pedig egy apró picike csavar, és még is rettenetest tud szivatni, ráadásul akárhova mentem be a kivett csavarral, hogy ilyen kéne, csak új, nem nagyon tudtak segíteni, végül egy kb. hasonló imbuszos csavarból köszörültem helyette egy olyat ami legalább bemegy a helyére. A következő kihívás magának a dobnak a levétele. Jönne az szegény, de mivel az évek során olyan vállat növesztett mint Dwayne Johnson, az beleakad a fékpofákba és így aztán akad. A fékdobot ne nagyon kalapáljuk hátulról a kis karimájánál, mert letörhet, helyette kalapáljuk az íves szélesebbik részénél körbe, közben egy csavarhúzvól vagy valamivel lehet feszíteni lefele, ha már "felment" mind2 fékpofára, akkor igazából már kezünkben a győzelem. 

A dobfék nagyon elmés kis szerkezet, igazán nincsen benne csavarral rögzített alkatrész, és a fékbetétet (pofát) sem olyan egyszerű cserélni benne, hogy kiveszem a régit, beteszem az újat, hiszen gonoljuk csak bele: a fékdob már kopott, használt, valószínűleg el fog térni az íve a zsír új betététől, jó eséllyel így össze sem lehetne rakni, de ha mégis, nem fékezne a teljes felületen, csak egy elenyésző részén. Tehát vagy szettben kell vásárolni új dobot, fékpofákkal, vagy pedig vannak erre szakosodott műhelyek, akik egész addig csinálnak újat az elhasználtbúl, amíg a fékdob el nem éri a gyárilag meghatározott maximális belső átmérőjét. A régi betétek kopófelületére újat tesznek, a dobot felszabályozzák, majd a két alkatrészt "összekoptatják". Mindezt általában az utángyártott alkatrész árának a töredékéért. Én is ezt a megoldást választottam, bár jelezték hogy ez lesz az utolsó táncuk a fékdobommal, mert több felszabályozást már nem bír el. Ja még a gyári. 30 év és több mint 300000km alatt jutott a végére. Csak egy kis érdekesség...

Térjünk vissza a fék munkahengerhez. Az alkatrészt hátulról tartja két csavar, közöttük megy bele a fékcső. Ha a fékcső hollandere nem akarna lazulni, vagy tekerné a fékcsövet is, akkor érdemes először a munkahenger csavarjait kiszedni, majd a munkahengert, majd a hollandert villáskulcscsal megfogni, és úgy kézzel letekerni róla a munkahengert. Előtte érdemes a fékpofákat alul összetartó kis rugót kiakasztani, majd mehet vissza a szép új munkahenger, lehetőleg mindkét oldalra (nem érdemes ezen spórolni, párban szoktak tönkremenni, néhány hónap különbséggel), majd rugó vissszaakaszt, a légtelenítés ahogy barátnőm nagyapja tanította az édesapjának: töltsd fel a fékolajtartályt, nyisd meg a légtelenítő csavarokat, előtte tegyél alá valamit, amibe csöpöghet, aztán menjünk kávézni. Majd 1-2 perc múlva elzárjuk, addigra jó eséllyel távozott a levegő. Fékdob visszabiggyeszt, majd fékpróba, ha kemény a fék, jók vagyunk. 

A fékdob szétszedése nem nagy kihívás, az összerakása annál inkább. Kezdjuk a kézifékbowden meglazításával. Nekem az egyik csak ugrált a házában, így kénytelen voltam a kézifékkart kiszerelni, majd 10 centivel hátrébb már kijött annyira a bowden, hogy meg tudtam fogni villáskulccsal, így le tudtam lazítani.

img_20180507_195442.jpg

Ha a "kötél" laza, következhet a betétek kiszabadítása. Itt az a helyzet, hogy nem nehéz elrontani a dobféket, érdemes megjegyezni, vagy főleg lefényképezni hogy minek hol a helye, honnan feszít hova, és hogy hogyan áll. Mint már mondtam, a dobfékben nincsen igazán fixen rögzítve semmi (kivéve a munkahengert persze), minden rugókon csüng kb. El is tekintenék a dolgok menetének a pontos leírásától, inkább töltök fel képeket, hogy hogyan is nézett kis szétszedés előtt.

img_20180507_192551.jpg

img_20180507_192629.jpg

img_20180507_192717.jpg

img_20180507_192731.jpg

img_20180507_192800.jpg

Remélem ez így is elég, de ezt tényleg felesleges leírkálni, le kell fényképezni mindent, és annak alapján összerakni. Kell hozzá néhány fogó, csavarhúzó, és némi türelem. Az alkatrészeket mint mindig, most is érdemes szépen eltakarítani, főleg azt a kis menetes önbeállító részét. Én beledobtam mindent egy fazék ecetbe 1-2 napra, majd összerakásnál az önbeállítóját megolajoztam, hogy csak úgy suhanjun a menetén a kis "anya", és ennyi. 

img_20180512_102510.jpg

Zárásként annyi, hogy a fékdob utolsó utáni túlméretre szabályzása hozott magával egy kis extrát: a kézifékbowden éppen elég hosszú, rögzíteni éppen lehet vele a kocsit, de nagy kézifékes fordulókról kár ábrándozni, arra marad a kuplung rógás. :) Az üzemi fék hibátlan lett.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://veseelegtelenseg.blog.hu/api/trackback/id/tr5814092137

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása