A rozsdaboglya egyre kevésbé rozsdabogyla

Legutóbb ott tartott a kis kék compact, hogy újra van a kabinnak alja, ideje volt hátrébb haladni, hogy előre menjen a projekt. A hátsó fertályhoz nem akartam nagyon hozzányúlni, de szúrta a szememet a tank és a híd alól felém kacsingató kis rozsdafoltok nem túl vészjósló, de semmiképp sem elhanyagolható mennyisége. Szerettem volna időt, pénzt és munkát spórolni, de be kell látni, sokkal jobb most megcsinálni mindent, mint amikor már használatban van a kocsi, majd mégis újra bakra kell tenni, bontani, szívni vele. Úgy döntöttem, a legjobb lesz, ha kiugrik a helyéről a tank, meg az egész hátsó futómű. Ehhez nyilván útban van a kipufogó és a kardán :). A kipufogó meglepően könnyen jött, a kardán kivételét is csak a sperr próbálta szabotálni (csak az egyik oldal volt felemelve), de szabotálja csak... végre van sperres kocsim :D. A tankot kikötni sem egy ördöglakat, néhány csatlakozó, csövek, pántok és már omlik is kifele.

20200309_104405_1.jpg

Az utastérben ahogy a képen látható, van két fedél a hátsó ülés alatt, onnan kb minden kapcsolat oldható (kivéve persze a rögzítőpántokat). Alulról jött az első komolyabb probléma, nevén nevezve: a tankbeöntő cső, illetve annak környéke. 

20200305_130409_1.jpg

Nyilván nem akkor szembesültem először a látvánnyal, ezért is született az ítélet, hogy hátulról minden ami nem karosszéria, az jön kifele. Láthatóan a híd felfüggesztési pontján is várható volt az anyagfolytonossági hiány. Nem is csalódtam :D.

Szóval nyugatott a tény, hogy így legalább kényelmesen hozzá lehetett férni a beöntő cső bilincséhez, sógorom segítségével pikkpakk kint is volt a tank. Apósoméval meg a komplett hátsó futómű. Szép lassan családi projekt lesz a kocsiból. Az összes fékcső természetesen összerohadva mindenhol, szerencsétlenségére a flex minden kötést képes bontani. Kicsit nagyobb baj, hogy a féknyergek légtelenítőcsavarjaiból az egyik már bele volt törve, a másiknak én adtam meg a kegyelemdöfést. A fékvezeték ami a fő tápot adja a hátsó fékeknek amúgy egy kis hajlításra már repedt is, szóval igazából szerencse, hogy nekiálltam és a kezeim közt érte a vég, mert kellemetlenebb lett volna egy nagy fékezéskor eldurrantani az öreg szart. Ezen a ponton el is dőlt: újra csövezem az egész fékrendszert.

Szépen bővül a lista: kell 2 működő féknyereg (bontott is tök jó), új fékcsövek (majd később az első fékekhez is persze), ezek kb majd a végén.

Amiket közben megrendeltem:
Féktárcsák, fékbetétek - Febi, féktartó lemezek a kézifékhez (elrohadt teljesen, 2 rögzítő rugó már nem is volt benne, fékpofák befordulva...) - JP Gruop, két kerékcsapágy (szétszedéskor sikerült szétbarmolni) - Meyle, 2 hídtokszilent - Lemförder, olaj a difibe - Castrol, 2 stabilizátor - Meyle. Ezért fizettem az autodocon kb 63 ezer Ft-ot kb. A napokban remélhetőleg érkezik.

Kelleni fog még: differenciálmű hátlap szilent, meg 2 hátsó lengéscsillapító. A gátlókat valószínűleg felújíttatom, gyárik még. A lengőkarok szilentjein még gondolkozom, szarul néznek ki (repedezettek), de központban vannak, nem lógnak, és az e30ban is még a gyárik vannak, szarul néznek ki és semmi bajuk :D. Meg persze apróságok: kézifékpofákhoz rögzítőrugó kell majd, mert 2 kiesett a kirohadt tartólemezen, meg majd a nyergekbe új porvédő, meg karmantyú.

Na de ne rohanjunk ennyire előre, hiszen a karosszéria is alakult azért.

Kezdetnek kellett egy javítóelem, ami az üzemanyag beöntő csövének kis gumi átvezető izémizéjét volt hivatott pótolni. Szerencsére az izémizé ép volt, kis takarítással lehetett is körberajzolni, hogy nyomvonalán lyukat vágva javítóelem születhessen, egy beakadó lamellás korong halála árán :D.

20200329_121139_1.jpg
20200329_130235_1.jpg

Behegeszteni is jó móka, nem árt, ha pontosan van mérve, vágva, hogy majd a végén ha visszakerül a tank, akkor a cső is hazataláljon, mert így még nyugodtan szeletelem a küszöböt, meg bármit, hogy hozzáférjek, de a készt már kicsit körülményesebb lenne szétvágni. Szóval kb fél nap hogyanvágjam, honnanvágjam, vágjam e egyáltalán után belevágtam, kivágtam.

20200329_152537_1.jpg

Itt még pesze fennt volt a híd, segített, hogy egy anyagból kellett hozzá a híd alsó felfogató lemezének (és így az alsó rögíztési pontjának) a csavarlyukait is kialakítani, viszont így volt mivel, hova rögzíteni a darabot. Huhh ez így kicsit értelmezhetetlen, sorry. Ez egy jó kiindulási pont volt, innen lehetett indulni pótolgatni balra az utastér felé, jobbra pedig a kerékjárat felé. Nem utolsó sorban, miután ez megvolt, le lehetett szedni a hidat, hozzá lehetett férni a többi problémás "lemezhez".

Ja apró kitekintés... A stabilizátor összekötő kis "kutyacsont" szerintem nem volt még kiszedve sosem, szóval valószínűleg gyárilag van a csavarja úgy beletéve, hogy az ahogy jönne kifele, beleütközik a lengőkar rugótányérjába és nem igazán fér ki. Innen is pacsi a tervező mérnökúrnak... kijött végül.

20200407_110026_1.jpg

Fejjel lefele is szép az élet. A lényeg látszik. Ha lukas a sárvédőív, az max csúnya, de ha rohad a bódé a hátsó futómű felfogatási pontja körül, az elég nagy gáz. Maradjunk annyiban, hogy ez nem az elmúlt 3 évben lett ilyen, és ez az autó műszaki vizsgás járműként részt vett a forgalomban. Nyilván a belső lemez nem volt kirohadva, messze volt ez még a kiszakadástól, de azért na.... ez egy kicsit talán veszélyesebb mint az egyel nagyobb felni ("széles keréktárcsa"... pff), vagy a sport hátsódob. Nyilván ezt nem mondja meg ránézésre a rendőr.

20200407_115159_1.jpg

Adta magát a feladat is, meg a lehetőség is: ezt ki kell javítani, és ha már így van, és amúgy se feltétlenül akarom az autó elkészülte után messziről kerülni az esetleges pályanapokat, akkor 2es lemez (if you know what i mean...). Feleségem (mostmár) nagypapája örömmel adott is pár darab kettes lemezt (családi projekt, ugye...). Kis helyen flexelni nagy élmény, úgy érzi csak igazán az ember a szikrát és a rozsdatörmeléket, ha azt 15 centiről kapja közvetlen arcba. De itt jó pontosan vágni, úgyhogy ez az élmény is megvolt.

20200407_171129_1.jpg

Ok, nem egy példaszerű hegesztés, de kicsit hagy szabadkozzam, felfelé, fetrengve, ennyit tudok, mindenesetre biztosítok mindenkit, tart. Másik oldal nagyjából ctrl-c, ctrl-v, (azaz ugyanez), mínusz a tankolócső átvezető nyílása.

Ezen a ponton érkezett el az a pillanat, amire már elég régóta vártam, azaz hogy végre valami látszata is legyen már annak, hogy kb egy éve szól a kocsi környékén a flex meg a hegesztő (szomszédok szerintem nem értik, hogy mindig vágok, meg hegesztek, kívülről meg semmi nem változik :D). Ideje feltenni a küszöböt, javítóívet és majd ahhoz mérni és bádogolni a többit. Persze nem ilyen egyszerű, hiszen az emelési pontok is újra egyé váltak a természettel, és bármennyire is az van, hogy sosem emelek autót küszöbnél, csak úgy lenne az igazi, ha legalább a lehetőség adott lenne. Még tavaly maradt a konyhakiegészítő (csöpögtetőpult, olajsütő tartó) projektből azt hiszem 20x30as zártszelvényem. Ilyen kis 15-20 centis darabok. Hogy, hogy nem, az a javítóelem emelőpontnak fenntartott lukain pont kiférnek. Szinte hallottam őket, ahogy könyörögnek: "léccilécci én akarom megvédeni a küszöböt ha valaki majd nyomorgatni akarja a krokodilemelővel". Engedtem nekik :D. Nagyjából méretre vágtam, két oldalról még kitámasztottam egy egy darab maradék 2-es lemezzel, majd belülről kikentem az egész küszöböt vagy minek nevezzem azt Hammerite-al, hagy füstöljön, ha hegesztem rá az újat :D.

20200412_133308_1.jpg

Ugyebár compact küszöb javítóelemet nem lehet kapni, csak sedant, meg asszem touringot. Szerencsére hosszra tökéletesen stimmelt, az ajtónyílásokat kivágtam belőle, sógorom kikente belülről Hammerite-al (mondanom sem kell, hogy családi projekt, ugye?? :D) emelési pontok stimmeltek, alul viszont nem lóg be addig, mint a gyári, ezért sajna a gyári "technológia" azaz hogy kifurkálom a padlót és kb centinként felponthegesztem, az így nem működött, meg amúgy is alul végig rá kellett kalapálni a padlóra, mert ba**ott stimmelni, maradt a szépen alulról kívülről centinként felpöttyözés. Majd elcsiszolom, tömítőzöm, jó lesz az úgy is. 

A javítóív kicsit nagyobb vérszarás volt, főleg, hogy a belső doblemez is eléggé oda volt, végül az a megoldás maradt, hogy visszavágtam a belsőből és nem hoztam össze az ív alján a két lemezt (mert nem volt mit), hanem fölötte tákoltam össze a kettőt. talán kevésbé is fog hamar szétrohadni. 

20200413_124004_1.jpg

Persze ahol a belsőt hozzápontozgattam a külsőhöz kicsit ki is nyomta a külső lemezt, visszakalapálgattam kicsit, nem lett igazán szép, meg a javítólemez teteje nem lett élben illesztve, hanem a javítólemezt az eredeti mögé bújtattam pár mm átfedéssel, kicsit biztos többet kell majd kittelni, de nem mertem bevállalni, hogy valahol kipúposodjon és vissza kelljen vágni az egészet.

Ilyen lett, csak persze több pöttyel, meg már el van csiszolva:

20200413_155958_1.jpg

Sajnos az elcsiszolással sikerült egy kis kárt is okozni, volt rajta egy kis széles cellux, amit lamellás koronggal annak rendje és módja szerint szét is kentem az íven, ezzel a feleségemet is bevontam a projektbe, ő gyaszálta le róla az olvadt fóliát, nekem meg maradt a maradék doblemez és küszöb aljának a kipótolása. Jobb oldal ezzel be van bádogolva, jöhet a bal.

20200420_122616_1.jpg
20200413_182312_1.jpg

A javító elemekért (2 küszöb, 2 hátsó javítóív) kb 40ezret fizettem. Tehát eddig úgy néz ki a javítás költsége (villanyszámlát, meg ilyesmiket nem számolva), hogy kb 105 ezer forintot költöttem alkatrészre (karosszéria elemekkel együtt, bőven számolva), vettem 2 doboz Hammerite-ot (kb 8000 Ft), meg volt még kasznitömítőm, de azt még úgyis kell venni de számoljunk rá 1500 Ft-ot. (114.500 Ft) 

Lesz azért még költség :D.

Közben ledrótkorongoztam, kalapálgattam a rozsdát meg a mindenféle évtizedes dzsuvát a hátsó futómű alkatrészeiről, meg a differenciálműről. Még nem álmodtam meg a konzerválás további technológiáit. Lehet, hogy szintereztetek, de az is lehet, hogy csak kapja a jó öreg Hammerite-ot. Itt jegyezném meg, hogy a Sika márkájú üregvédő spray-jének a hosszú csöves szórófeje jó a Hammerite spray-re, így azzal fújtam ki a futómű rögzítési pont javításait utólag belülről Majd ha kész, akkor kap üregvédőt is. Nem sokára készül a bal oldal, halad a dolog, de messze még a vége.

20200505_123255_1.jpg

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://veseelegtelenseg.blog.hu/api/trackback/id/tr4715662286

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Veseelégtelenség

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása